Har fått smeknamnet Röde orm. Tidigt torsdag eftermiddag den 1 december är det premiärdags för nya Partihallsförbindelsen som länkar samman E20 med E45. Den smäckra brokonstruktionen är 1150 meter lång och vackert röd - i folkmun redan döpt till Röde orm.
Sedan en tid tillbaka har förbipasserande göteborgare kunnat kasta nyfikna blickar mot det slingrande brobygge som vackert rött slingrar sig fram mellan Ånäsmotet och Marieholmsmotet.
På torsdagseftermiddagen, någon gång vid tvåtiden, är det äntligen dags att välkomna de första trafikanterna för en premiärtur:
Färgen en hyllning till stadsdelens historia
– Det kommer säkert att vara några otåliga som gärna vill vara först, men vi hoppas att det inte blir någon kö, säger Kerstin Olsson som är informationsansvarig på Trafikverket.
Innan trafiken släpps på ska en invigningsceremoni hållas med särskilt inbjudna gäster, men efter bandklippning och en liten rundtur är det äntligen fritt fram för trafikanterna att köra den slingriga vägen över de många järnvägsspåren och Säveån.
Den 1150 meter långa bron är byggd av betong och stål – särskilt i partiet över de många spåren har stöttande stålkonstruktioner kommit väl till pass – och förbindelsen erbjuder två filer i vardera riktningen. Den svepande formen kan ses som möte mellan praktik och estetik, och den tegelröda färgen som en hyllning till stadsdelens historia:
Ingår inte i Västsvenska paketet
– Den försöker fånga upp tonen från de gamla fabriksbyggnaderna i Gamlestan, säger Kerstin Olsson som redan fått höra många förväntansfulla kommentarer kring nybygget.
Liknelserna med en slingrande orm kom tidigt, och göteborgarna verkar redan ha tagit smeknamnet Röde orm till sig.
Förbindelsen, som började byggas för drygt tre år sedan, har kostat 1,7 miljarder att färdigställa. Den ingår inte i den omfattande infrastruktursatsningen Västsvenska paketet – det gör däremot Marieholmstunneln med planerad byggstart till 2014.
Foto: Stephan Berglund/Trafikverket