Bara en tredjedel så många cyklister passerar Göta Älvbron vintertid som under sommartid. Det visar trafikkontorets nya mätningar. Nu utökar man antalet sensorer runt om i staden och redan i april kommer också stadens andra cykelbarometer på plats strax söder om Världskulturmuseet.

Cykelbarometern är en räknare där alla förbipasserande själva kan se hur många cyklister som tidigare passerat. Göta Älvbrons cykelbarometer kom på plats i april 2005 men redan innan dess fanns fyra sensorer på olika håll i staden.

Förutom Göta Älvbron är det Dag Hammarskjöldsleden, Delsjövägen, Vasagatan och Redbergsvägen som försetts med trycksensorer som registrerar varje tryck.

583E.jpg
– Jag hoppas att vi ska få ytterligare sex sensorer på plats under april, säger Hans-Erik Svensson som är trafikingenjör på trafikkontoret.

De nya sensorerna ska placeras på cykelbanor utmed Skeppsbron, Södra Vägen, Ullevigatan, Karlavagnsgatan, Hjalmar Brantingsgatan och Örgrytevägen. Men Hans-Erik Svensson hoppas och tror att de ska följas av fler senare under året.

Vasagatan kan få cykelstation

– Det är prioriterat. Vi vet väldigt mycket om biltrafiken men mindre om hur cyklarna rör sig.

Odense i Danmark har fungerat som en inspirationskälla för Göteborg. Där har man sedan flera år satsat stort och brett på cykeltrafiken. Danskarnas cykelstationer är ett exempel på en idé som Göteborg vill ta efter.

– Man skulle kunna tänka sig en barometer med cykelräknare, en pump, cykelinformation och kanske en karta, säger Marie Löwkrantz som är projektledare för trafikkontorets cykelfrågor.

Vasagatan har diskuterats som en lämplig plats för en första station men ännu är inget bestämt.