39 nya väntplatser vid containerterminalen i Skandiahamnen förbättrar inte bara lastbilschaufförernas arbetssituation utan bidrar också till betydligt minskade avgasutsläpp.

Uppemot två, tre timmar eller mer, så länge kan lastbilarna i värsta fall få vänta på sin tur vid port 4, den så kallade containerterminalen, i Skandiahamnen.

– Vi arbetar hela tiden med att försöka få ner kötiderna, och ofta finns det inga köer alls, men de är svåra att undvika vid vissa toppar, säger Cecilia Carlsson på Göteborgs Hamn.

Avstängda motorer

Vid en undersökning i höstas visade det sig att många lastbilschaufförer önskade sig ett nytt kösystem, där de kan parkera bilen, ta en nummerlapp och sedan vänta på sin tur stillastående. Från och med måndag den här veckan är det nya systemet verklighet.

– Den nya uppställningsplatsen har 39 platser, vilket ska räcka även vid höga arbetstoppar, och innebär att lastbilarna slipper göra en mängd starter och stopp för att ta sig fram i kön. Det kommer att innebära en väsentlig förbättring av miljön på grund av minskade avgasutsläpp, säger Cecilia Carlsson.

Riktig vila

Förändringen innebär också att lastbilschaufförerna kan räkna kötiden som vilotid, vilket inte gick tidigare när bilarna var igång.

– Det finns även toalett, bord och bänkar som chaufförerna kan använda på ett helt annat sätt nu när de pausar än vad de kunde tidigare. Och om någon entreprenör visar intresse kanske ett annat önskemål, om en korvkiosk, också kan gå i uppfyllelse, säger Cecilia Carlsson.