Nu ska det gå lättare och snabbare att åka med Färdtjänsten i Göteborg för alla som sitter i rullstol. I nästa vecka är det premiär för rullstolstaxi och inom några veckor ska tolv bilar vara i trafik.

– Vi tror att det finns ett stort behov och vi är nyfikna på hur stort, säger Peter Norling, trafikchef på Färdtjänsten.

En vanlig vardag i högtrafik har Färdtjänsten 80-85 bussar ute i trafik. Men för den som sitter i rullstol och vill göra en spontanresa kan väntetiden ändå bli lång, upp till en och en halv timme.

Lättare att få ett fordon på kortare tid

– Det beror på att vi köper trafiken med rullstolsbussar i fasta volymer. Men trafiken med rullstolstaxin betalar vi för bara när vi behöver den, vilket ger en helt annan flexibilitet, säger Peter Norling.

– För den som sitter i rullstol kommer det att bli mycket lättare att få ett fordon på kortare tid.

Bilarna det handlar om är Volkswagen Caddy, en mini-van med plats för fyra passagerare samt en rullstolsresenär.

Ska kunna bokas som privattaxi

Företaget Göteborgsbuss, som köper in bilarna och kör trafiken på uppdrag av Färdtjänsten, har lovat att hålla tolv bilar i trafik dygnet runt. Taxan blir densamma som i övriga färdtjänsten, 30 kr. Dessutom ska man kunna boka bilarna som privattaxi, men då får man förstås betala vanligt taxameterpris.

– Det kan ju uppstå lägen när man måste ha en bil direkt. Eller man kanske har glömt att förbeställa hemresan från krogen eller vill att rullstolstaxin ska stå och vänta medan man gör ett ärende. Det kan inte färdtjänsten ställa upp med eftersom vi är en del av kollektivtrafiken, säger Peter Norling.

Försök 2002 föll inte väl ut

Det blir också lättare för rullstolsburna personer från andra kommuner att boka en resa när de är på besök i Göteborg.

Redan 2002 gjordes ett försök med rullstolstaxi i Göteborg, men det föll inte så väl ut. Arbetsmiljön för förarna i den bilen – Renault Kangoo – var inte tillräckligt bra, det var många tekniska problem med bilarna och resenärerna tyckte att det fanns brister i komforten.

– Om företagen som äger bilarna ska få ekonomi i detta, måste de kunna köras som vanlig taxi också. Det är inte så lätt om de känns som skåpbilar, men där är Caddyn en betydligt bättre bil, säger Peter Norling.

”Har inte funnits tillräckligt bra bilar”

Färdtjänsten i Stockholm kommer också att köra med VW Caddy, men inte den miljöbil som användas i Göteborg utan en dieselversion.

– Vi ställer krav på enbart miljöbilar nuförtiden och vi gör inga undantag, säger Peter Norling.

Men varför har det dröjt hela sju år innan ni gjorde ett nytt försök med rullstolstaxi?

– Det har helt enkelt inte funnits tillräckligt bra bilar. Det krävs ganska omfattande ombyggnader för att få en bil att funka i den här typen av trafik och för att få den typgodkänd av myndigheter, bland annat alla säkerhetsaspekter.