Var tredje som fick provåkarkort omvändes. Västtrafiks kampanj med gratis tvåveckorskort för att värva bilister tycks ha fungerat bra. Mer än 8 000 bilister har fortsatt att resa med Västtrafik tre månader efter att kampanjen slutade.

– Vi räknar med att de nya resenärerna genererar 3,4 miljoner resor per år, om de fortsätter att resa med oss. Och det ger nya intäkter på cirka 33 miljoner kronor per år, säger Kristian Ördell, presschef på Västtrafik.

Han konstaterar att det är en riktigt bra förtjänst, trots att man har räknat med en låg medelintäkt, 10 kronor per resa.

– Och det viktigaste är ändå den stora samhällsnyttan för miljö, hälsa och klimat, till exempel att många ton koldioxid sparas in när de här bilisterna åker buss eller tåg i stället för bil.

– Så med facit i hand har det här gått riktigt bra, säger Kristian Ördell.

28 000 fick provåkarkort
Mer än 50 000 västsvenskar anmälde sitt intresse att delta i Västtrafiks kampanj i höstas. Totalt uppfylldes kriterierna av cirka 28 000 bilister, som fick ett provåkarkort hemskickat. Västtrafik räknade med att cirka 20 procent av dem skulle bli nya kunder. Men när kampanjen nu har utvärderats visade det sig att 28 procent av dem fortsätter att resa med Västtrafik.

-Glädjande att konstatera att så många bilister fortsätter att resa med oss trots vinterns prövningar, kommenterar Lars Backström, vd på Västtrafik.

Utvärderingen har gjorts genom telefonintervjuer bland 600 mottagare av provåkarkort. Resultatet visar att 84 procent säger sig kunna rekommendera Västtrafik till vänner eller bekanta. 82 procent uppgav att det var enkelt att resa med Västtrafik.

Den största kampanjen någonsin
Fram till 2025 ska Västtrafik fördubbla antalet kollektivresor i Västra Götaland. Kampanjen ”Det stora Pendlarexperimentet” är den största marknadsföringsinsatsen som Västtrafik någonsin har genomfört för att locka nya resenärer.

Kampanjen kostade fyra miljoner kronor. Med 8 100 ”omvända bilister” ger det en snittkostnad på nästan 500 kronor per person.

– Många inbitna bilister behöver en puff och en enkel instruktion för att börja åka kollektivt, säger Kristian Ördell på Västtrafik.