Fler och fler elcyklar. Nu har fler än 1000 anställda i Göteborgs Stad leasat en personalcykel. Och elcyklarna blir allt mer populära. Av de 185 medarbetare som nappat på erbjudandet i år, är 122 elhojar.

– Jättebra att så många medarbetare lockas av cyklarna. Göteborgs Stad har ju som mål att få allt fler att cykla, säger Therese Arnesen, projektansvarig på Gatubolaget.

De elektriska cyklarna blir alltså mer och mer poppis bland stadens anställda. Förra året stod de för 36 procent, hittills i år hela 66 procent.

Trevande start
Det var hösten 2012 som Göteborgs kommunfullmäktige beslutade om en cykelförmån med två delar:

Dels ett bidrag på 500 kronor per år i tre år för inköp av cykelutrustning, dels erbjudandet att hyra en ny cykel i ett par år, för att sedan kunna köpa loss den till ett bestämt pris.

Satsningen fick en lite trevande start, med 100 cyklar under 2013, för då gällde inte erbjudandet stadsdelsförvaltningarna. När de kom med 2014 ökade intresset ordentligt. Och nu är alltså 1000-vallen sprängd.

Målet uppnått
– Medarbetare i stadsdelsförvaltningarna har de flesta cyklarna och det är ganska jämnt fördelat mellan stadsdelarna, säger Therese Arnesen.

Villkoren för personalcyklarna har varit i princip oförändrade sedan starten för tre år sedan och nu omfattas samtliga förvaltningar och bolag i kommunen.

Målet när satsningen startade 2013 var att två procent av stadens medarbetare skulle ha en personalcykel. Det målet är nu uppnått, i och med att fler än tusen anställda har gått med.