Suget efter att bli spårvagnsförare i Göteborg har aldrig varit så stort som nu. Trots att extra många nya förare måste utbildas nästa år, behöver Spårvägen – för första gången någonsin - inte ens annonsera efter folk, de söker ändå.

– Intresset är enormt, vilket självklart är jättekul. Otroligt många söker via vår hemsida, så vi kan spara in de pengar tidningsannonser kostar, säger Hanna Fredriksson, rekryteringssamordnare på Göteborgs Spårvägar AB.

Många förare går i pension

– Idag såg jag att vi fått 180 ansökningar på hemsidan på bara några veckor.

Just nu har Hanna Fredriksson bråda dagar med urval, intervjuer och referenser av alla som vill köra spårvagn. Tre kurser med totalt 24 förare startar i höst och under 2008 behöver Spårvägen 65-70 nya förare, vilket är 30 fler än man brukar ta in.

– Nästa år är det ovanligt många som slutar med pension och ska vara studielediga samtidigt som trafiken utökas, så vi har fått sätta in extra kurser. Men när så många söker är det inga problem alls att fylla platserna, säger Hanna Fredriksson.

Flest sökande födda på 80-talet

Utbildningen till spårvagnsförare är sju veckor lång. Nästa år planeras åtta kurser, fyra på våren och fyra på hösten. Utbildningen är betald och för den som klarar den, väntar en fast anställning.

– Det är vi stolta över. I dag är det inte många företag som erbjuder fast jobb direkt, utan vikariat, projektanställning eller säsongsarbete, säger Hanna Fredriksson.

För att bli spårvagnsförare måste man vara 20 år, ha B-körkort och gymnasiekompetens.

– Utifrån de kraven är en grundlön på 19.000 plus mycket OB-ersättning bra betalt. De flesta som söker är födda på 80-talet, många är kvälls- eller nattmänniskor som tycker att det är perfekt att jobba den tiden på dygnet, säger Hanna Fredriksson som en förklaring till att spårvagnsjobbet är populärt.

Schemat läggs ett år i taget

– Vi har bra marknadsföring också tack vare nöjda spårvagnsförare som berättar för vänner, bekanta och släktingar. Och gemenskapen – både på jobbet och fritiden – bland 700 förare är något speciellt.

Det vanligaste schemat innebär jobb tre dagar, ledigt två dagar.

– Vi har årsarbetsschema, så man vet ett år i förväg hur man ska jobba. Jag tror att det är många små fördelar som gör att jobbet är så populärt just nu, säger Hanna Fredriksson.