Flexlinjens resenärer är både nöjda och trygga. Det visar en undersökning gjord av Svensk Kollektivtrafik. Hela 96 procent av de tillfrågade svarade att de var nöjda eller mycket nöjda med Flexlinjen i Göteborg. 99 procent uppgav att de kände sig trygga.

Tidigare har Flexlinjen i Göteborg gjort egna återkommande undersökningar av verksamheten. Den här gången lät man Svensk Kollektivtrafik utvärdera verksamheten.

− Det är bättre att låta någon opartisk göra utvärderingen. Svensk Kollektivtrafik gör liknande undersökningar av vanlig kollektivtrafik och av färdtjänst. Det här är första gången de tittar på så kallad anropsstyrd kollektivtrafik, säger Flexlinjens chef Bengt Knutsson.

Förarna skapar trygghet

Undersökningen omfattar 500 resenärer och gjordes under januari till april i år. Slutsatsen är att de som reser med Flexlinjen är nöjda med sina resor och även med förarna.

− Rätt förare skapar trygghet. De hjälper ombord, hjälper till med att stämpla och startar aldrig innan alla sitter ner, säger Bengt Knutsson.

Han tror att undersökningens goda resultat beror på att de har lyssnat på och lyckats fånga upp resenärernas önskemål.

− Dessutom fyller Flexlinjen en social funktion. Dels känner man igen föraren, som är samma från resa till resa, dels blir det socialt resenärerna emellan, säger han.

Nöjda ökat med sju procent

Jämfört med tidigare undersökningar, som Flexlinjen gjort på egen hand, så har andelen resenärer som är nöjda eller mycket nöjda ökat med sju procent.

− Vi har alltid haft nöjda resenärer, men siffrorna har blivit något bättre för varje år, säger Bengt Knutsson.

Många resenärer har mobil

Resenärerna fick även svara på frågor rörande deras mobil- och internetvanor.

Bengt Knutsson är något förvånad över att så många av resenärerna använder mobiltelefon.

− Med tanke på att medianåldern hos våra resenärer är 82 år, överraskade det mig att 60 procent har mobiltelefon. Det här är något vi kan jobba mer med, säger han.

Nya linjer startar i november

Att få beställningen bekräftad via internet eller sms visade sig inte vara lika populärt.

− Nej, det var väldigt få som använder internet och på frågan om de ville ha kontakt via sms svarade de flesta nej, säger Bengt Knutsson.

I slutet av året startar två nya flexlinjer i Göteborg. Linjen i Majorna/Linnéstaden drar igång i november. Det gör även den senast planerade linjen i Tuve-Säve/Kärra-Rödbo.