Vinnare utsedda. Ett slingrande ormskelett och en evigt anställd. Det är de vinnande bidragen i tävlingen Kronotopia om den konstnärliga gestaltningen av Västlänkens stationer i Haga och Korsvägen.

På den nya Västlänkstation vid Korsvägen kommer ett perfomance-verk ta plats i form av en verklig person med evig anställning. Ett omklädningsrum ska installeras och en stämpelklocka kommer anslutas till fabrikslampor som tänds på stationens plattformar. Bakom verket med namnet Eternal employment finns den svenska konstnärsduon Simon Goldin och Jakob Senneby.

‒ Deras konstverk skriver historia i ett internationellt perspektiv genom att på ett kraftfullt sätt expandera vad offentlig konst kan vara, säger Magdalena Malm, direktör för Statens konstråd som haft representanter i tävlingsjuryn.

Orm i Haga
Det andra verket på Haga station kommer att ta ett helhetsgrepp om hela området och de personer som befinner sig på stationen. Resenärerna kommer få sällskap ner till Haga stationens plattformar av ett flera hundra meter ringlande ormskelett. Redan ovan mark kommer man möta man dess huvud med ett vidgat gap. Det är den kinesiske konstnären Huang Yong Oing som står bakom idéförslaget Rainbow Snake.

Förutom Statens konstråd består juryn bland annat av representanter från Trafikverkets projekt Västlänken, Göteborg Stad och Västra Götalandsregionen.

‒ Vi har haft ett svårt men spännande uppdrag. De inkomna idéförslagen visar hur uppgiften går att lösa på så många olika sätt. Vi i juryn är övertygade om att de vinnande förslagen kommer att bidra till stationernas identitet och särart. Det blir en konstupplevelse för våra resenärer, från första besöket och sedan om och om igen, säger Johny Lindeberg, arkitekt på Trafikverket.

Budgeten för den konstnärliga gestaltningen av stationerna i Västlänken är cirka 6,5 miljoner kronor per station.

2A42.jpg

Eternal employment av konstnärerna Jakob Goldin och Simon Senneby