Lyftbro med fyra pyloner. Arpeggio – så heter det vinnande förslaget till den nya Hisingsbron. En lyftbro med fyra höga pyloner, som på Nya Ullevi. En bro med referenser till både balett och hårdrock. ”Visst är hon fin! Som en balettdansös som doppar tårna i vattnet”, sa en mycket nöjd stadsarkitekt Björn Siesjö, när han presenterade vinnaren i Älvrummet på onsdagen.

Björn Siesjö är ordförande i tävlingsjuryn som har granskat fem finalister som presenterades i november. Enligt honom var det ett ganska enkelt val:

Kan stå i 120 år
– Arpeggio var utan konkurrens den bästa bron. Den uppfyller alla krav på byggbarhet, funktion, underhåll och gestaltning.

Arpeggio
– Den kan stå här i 120 år och göra nytta för Göteborg, både som symbol och funktion.

Juryn skriver i sin motivering att ”Arpeggio skapar en berättelse om mötet över älven med ett förslag som är särpräglat och vackert i en skulptural helhet där pylonerna samspelar och knyter samman. De fyra pylonerna i lyftbron bildar en port mellan Göta Älv och Västerhavet samt bjuder in varandra till ett samtal över vattnet.”

– Här finns ett kraftspel i konstruktionen, som visar sig tydligt för betraktaren, sa Björn Siesjö.

”Här lyfter vi grejer”
– Arpeggio är gjord i stor skala, vilket har förstärkts genom att höja upp pylonerna mer än man behöver. De blir 50 meter höga, som ett tolvvåningshus. Vi tror att den stora skala behövs i det ganska stora rummet mitt i älven.

– Samtidigt har bron en lätthet och elegans, som en balettdansös som doppar tån i vattnet, eller står på tå i vattnet.

Nya Hisingsbron blir en lyftbro. När bron måste öppnas lyfts vägbanan i mitten upp, längs pylonerna.

– Och det talar den tydligt om: Här lyfter vi grejer! Och ljussättningen förstärker den skulpturala verkan, så att bron blir ett tydligt landmärke även på natten, sa Björn Siesjö.

”Vi gjorde bara som det stod i tävlingsprogrammet”
Det enda som juryn inte gillade, var utformningen av vägmiljön ovanpå bron.

Arpeggio
– Lite slentrianmässig. Det får bearbetas. Men i övrigt var vi så imponerade att vi kan leva med den detaljen, sa Björn Siesjö.

Bakom Arpeggio står arkitektbyrån Dissing+Weitling i Köpenhamn, tillsammans med ELU, Ljusarkitektur och Leonhardt, Andrä und Partner.

Den vinnande gruppens talesman, Steen Savery Trojaborg, tyckte att det inte hade varit svårt alls:

– Vi gjorde bara som det stod i tävlingsprogrammet, där var så bra beskrivet vad som förväntades och visionen om Göteborgs framtid.

Musik inspirerade
Han berättade att man haft musik som inspiration, därför namnet Arpeggio en term för brutna ackord.

– Vi tänkte på lyftbron som kan lyftas uppåt, som en trappa till himmelen. Och så googlade vi på Led Zeppelins Stairways to Heaven och märkte att det faktiskt är ett arpeggio som inleder den låten, sa Steen Savery Trojaborg.

Han och hans vinnande team kommer nu att erbjuds att bli rådgivare till projektet.

Närmast ska juryns beslut förankras i trafiknämnden. Till sommaren 2014 ska bron vara färdigprojekterad. Då skickas ut ett förfrågningsunderlag för en byggentreprenad. Ett år senare, 2015, ska upphandlingen vara klar.

Segelfri höjd på 13 meter
Hisingsbron ska stå klar år 2020, till en kostnad på 3, 7 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Bron får en fri höjd på 13 meter, jämfört med nuvarande brons 19 meter. Göteborgs Stad har åtagit sig att öppna bron 15 gånger per dygn för båtarna på Göta älv, dock inte under rusningstid på morgnar och eftermiddagar.

Så många broöppningar bedöms inte behövas de första åren på 2020-talet, men kanske framöver om sjöfarten på älven utvecklas.

Flygbild Arpeggio