Lövhalka, mörker och regn orsakar fler tillbud. Var försiktig när du rör dig ute i höstrusket, spring inte ut framför spårvagnen och se upp där under ditt uppfällda paraply! Det manar Göteborgs Spårvägar vars förare tvingas bromsa in kraftig flera gånger varje dag. Antalet olyckor och tillbud var under november och december förra året 18 procent högre än en vanlig vårmånad.
Ett spårvagnsekipage väger mellan 18 och 30 ton och är svårt att få stopp på i vanliga fall. Normalt är bromssträckan 13 meter för en vagn som kör i 30 kilometer per timme, från det att föraren reagerar och sedan tvärbromsar. Med hala löv på spåren kan sträckan bli dubbelt så lång.
Spårvägens och Trafikverkets städbil ”Borst-Erik” jobbar de kommande veckorna dygnet runt med att hålla spåren rena. Spårvägen har också informerat förarna om hur de kör på ett säkert sätt och följt med nya förare ut i trafiken.
– Det handlar till exempel om att sanda där det är halt, hålla avstånd och vara extra uppmärksam. När det är riktigt halt kan det behöva sandas både vid inbromsning och när vagnen ska starta, säger Jan Gaffby som jobbar med säkerhet på Göteborgs Spårvägar.