700 platser i två plan. Trapphus och ut- och infarter är det enda som ska synas från utsidan när Skeppsbron får 700 nya parkeringsplatser. Resten placeras under jord och ovanpå anläggningen ska den nya stadsdelen längs kajen få breda ut sig. År 2021 är det tänkt att stå klart.

− Det nya kajstråket kommer till delar att utgöras av taket på vår parkeringsanläggning, säger Tobias Hagman som är byggchef på Parkeringsbolaget.

Just nu pågår arbetet med att planera anläggningens utformning så att den kan integreras med övrig bebyggelse. Tanken är att den ska sträcka sig ungefär 330 meter längs med kajen och runt 30 meter ut från nuvarande land. Ovanpå ska det finnas plats för byggnader och parker.

− Anläggningen ska ha en uppgång mot Stenpirens resecentrum, så att biltrafiken kan hänga ihop med övriga resesätt. Man pratar om blandade resor, det vill säga att man ska kunna komma hit med bil och fortsätta sin resa med buss, spårvagn eller båt, säger Tobias Hagman.

Sätter människan i fokus
Han är väl medveten om att parkeringsgarage inte alltid känns som trygga och säkra platser. En problematik som de försöker lösa genom nyskapande estetiska och tekniska lösningar.

− Vi sätter människan i större fokus än vanligt. Vi jobbar med konst och arkitektur redan i ett tidigt skede och vill ha betal- och trafikledningssystem som är kundvänliga. För tillfället tittar vi på hur vi kan få in dagsljus och hur det går att lösa med modern teknik, säger Tobias Hagman.

Investering på 628 miljoner
Under onsdagen tog Parkeringsbolagets styrelse beslutet att investera 628 miljoner kronor i den nya parkeringsanläggningen. Spaden förväntas sättas i marken redan nästa år, bygget av själva anläggningen drar igång 2018 och till år 2021 är det tänkt att allt ska vara färdig.

4390_2.jpg

Det ljusröda fältet visar var det underjordiska garaget ska byggas. Illustration: Vilborg arkitekter