Ny teknik provas vid Packhusplatsen. Göteborg är först i Sverige, kanske i världen, med slingor i cykelbanan som ger förtur vid trafikljuset. Systemet känner av vilken ”fil” cyklisten ligger i och ger grönt ljus längre fram.

Funktionen kallas föranmälan för cyklister. Nu i veckan har det börjat testas på ett ställe vid Packhusplatsen.

– Det är lite som att förlänga armen på cyklisten, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på trafikkontoret.

– I vanliga fall måste man cykla fram till stolpen och trycka på en knapp för att få grönt ljus. Här ”trycker man på knappen” redan tio meter före stolpen, när cyklisten väljer väg och rullar över en röd filmarkering.

Unikt projekt
Passeringen aktiverar en sensor i marken som går direkt till trafikljusen. En lysande lampa på trafikljusets stolpe visar att anmälan är gjord.

– Och då får cykeln företräde, såvida det inte är kollektivtrafik som kommer från andra hållet, säger Eva Eriksson.

Tyckare
Projektet, som är unikt i sitt slag, är en del i trafikkontorets satsning för att öka framkomligheten för cyklister.

– Med funktionen för cykelföranmälan undviks onödiga stopp, cyklisterna får förhoppningsvis lite mer flyt, säger Noel Alldritt, teknikansvarig på trafikkontoret.

Känner metallen
Konceptet är hämtat från bilarnas trafikljus, där en viss prioritering avgör vem som får grönt ljus. Cykelföranmälan fungerar på ungefär samma sätt, det är metallen i cykeln som utlöser sensorn i marken.

– Svårigheten ligger i att cyklar ju har ganska lite metall. Och slingorna i marken måste göras ganska små och ligga nära varandra – men utan att störa ut varandra, säger Noel Alldritt.

– Men i princip är det samma teknik som för bilar. Så man kan undra varför ingen gjort detta tidigare, vi har i alla fall inte kunnat hitta någon som gjort det, säger Noel Alldritt.

Systemet har tagits fram av ett Göteborgsföretag och utrustningen vid Packhusplatsen innefattar även en cykelräknare.

Ska utvärderas
Cykelstråket utmed Skeppsbron och Packhusplatsen är ett av stadens mest trafikerade, här passerar cirka 3 500 cyklar om dagen. Om försöket faller väl ut, kan tekniken införas på fler platser i stan.

– Vi har inte bestämt hur länge försöket ska pågå, men vi kommer att utvärdera det. Om cyklisterna gillar tekniken och den fyller en funktion, får den sitta kvar. Och då kan vi säkert hitta fler ställen som kan bli aktuella, säger Eva Eriksson.

– Annars får vi ta en funderare på vad vi ska göra i stället för att underlätta för cyklisterna.

Cykla över den röda rutan så slår ljuset om!

Cykla över den röda rutan så slår ljuset om!