Norska snabbåten Rygerfjord från Stavanger kommer under en månad i vår att trafikera Göteborgs skärgård. Försöket ska bland annat visa hur stora vågor båten drar upp, hur snabbt och säkert det går att köra och om snabbfärjor kan påverka bilåkandet.

– Vi måste undersöka om det är möjligt att ha såna här båtar. Vi ska göra mätningar hur den uppför sig och hur höga vågor den drar upp. Och vad tycker folk? Det ska vi ta reda på nu, säger Magnus Arnström, vd på Styrsöbolaget.

Rygerfjord är byggd i kolfiber, ett lätt material som gör att båten inte går så djupt. Den behöver därför inte så starka motorer och drar heller inte upp svallvågor på samma sätt som tyngre båtar.

En halv miljon från EU

– Snabbgående kolfiberbåtar har blivit billigare, det ska bli spännande att se om det här är möjligt, säger Magnus Arnström.

Och snabbgående båtar från norra skärgården kan öppna nya möjligheter för kollektivtrafiken. En bro till Öckerö verkar dröja och trafiksituationen på Hisingen blir mer och mer kaotisk i takt med att fler och fler flyttar till exempelvis Torslanda:

– Med snabbåt kan det ta mellan 35 och 40 minuter från Öckerö till city. Det är väldigt attraktivt konkurrensmässigt. I det fallet kan man tänka sig att många slutar köra bil och åker båt, tror Magnus Arnström.

Via EU-projektet Carpe Mare har Styrsöbolaget och Öckerö kommun tillsammans med Västtrafik, trafikkontoret i Göteborgs Stad och Vägverket fått drygt en halv miljon kronor till försöket som kostar runt en miljon.

Tillfällig turlista

Mellan den 19 mars och förste april kommer Rygerfjord att gå enligt en tillfällig turlista från Vrångö via Donsö och Styrsö Skäret till Saltholmen. Turen kommer att ta 25 minuter på vardagar. Några turer förlängs till Lindholmen och Lilla Bommen, vissa turer går också till andra öar.

Mellan den fjärde och 14 april går Rygerfjord mellan Öckerö och Lilla Bommen. Västtrafiks ordinarie biljetter och taxa gäller.