Norska snabbfärjan Rygerfjord har gjort succé i Göteborgs skärgård. Tre veckors provtrafik i södra skärgården har gett fullsatt färja nästan hela tiden, inte minst lördagsturerna direkt in till city. I måndags flyttade Rygerfjord till sträckan Öckerö – Lilla Bommen. Och då blev det överfullt.

– Vi har tvingats lämna kvar folk på kajen vid Lilla Bommen, ibland ett 30-tal personer per avgång, säger Magnus Arnström, vd för Styrsöbolaget.

Har motsvarat alla förväntningar

– Och vid Öckerö hamn har det blivit problem med p-platser eftersom många väljer att ställa bilen och tar Rygerfjord in till stan. Så där kan vi redan nu se en överströmning av trafik från bil till kollektivtrafik.

Resan från Öckerö till Lilla Bommen tar 35 minuter, med ett stopp på Lindholmen.

– Det kan bilen inte konkurrera med ens i lågtrafik. Och i högtrafik tar resan minst en timme med bil och färja, säger Magnus Arnström.

Han tycker att den inhyrda Rygerfjord motsvarat alla förväntningar vad gäller sjövärdighet, passagerarkomfort och driftsäkerhet.

– En väldigt trevlig båt som alla blivit förtjusta i. Resenär- erna uppskattar den kolossalt mycket.

Vill ha större båt

Rygerfjord är en katamaran som tar 97 passagerare. Den är byggd i kolfiber, vilket gör den mycket lätt och snabb.

Den ska också ge mindre svallvågor än traditionella snabbfärjor, men ännu återstår att utvärdera de mätningar av bland annat svallvågorna som SMHI gör via datorstyrda bojar. En rapport från SMHI kan vara klar tidigast om en månad.

– Vi märker att hastigheter över 18 och under 10 knop ger ganska små vågor, men däremellan blir det lite större. Farter över 25 knop ger väldigt lite svall, berättar Magnus Arnström.

I dag får Rygerfjord köra i 25 knop fram till Älsvsborgsbron och har fått dispens att köra 10 knop inne i hamnen, där det normalt gäller 8 knop.

Den norska färjan är inhyrd med hjälp av pengar från en EU-fond för utveckling av skärgårdsboende. Om det skulle bli affär, är Styrsöbolaget intresserat av en större båt, för 150 passagerare.

Krav på bemanning avgör kostnad

– En sådan färja kostar 25-30 miljoner kronor. I slutänden blir det en förhandlingsfråga hur mycket de som köper trafiken – Västtrafik, Öckerö kommun och Västra Götalandsregionen – är beredda att betala per distansminut, konstaterar Magnus Arnström.

En annan viktig faktor är vilken bemanning Sjöfartsverket kommer att kräva.

– Idag har vi två mans besättning på alla våra båtar. Om Sjöfartsverket skulle kräva tre personer, blir det förstås en klar fördyring. Personalkostnaderna är redan nu en stor del av driftkostnaderna, säger Magnus Arnström.

På den frågan finns ännu inget svar, eftersom det inte finns någon liknande färja i trafik i Sverige.

Rygerfjord fortsätter att köra mellan Öckerö och Lilla Bommen till 14 april.