Direktflyg till lågpris till tio helt nya destinationer. Det är vad som nyss har eller snart ska starta från Landvetter eller Göteborg City Airport. Linjerna är ett resultat av Göteborg & Co:s fortsatta arbete med sin ungefär två år gamla lågprisflygstrategi.

När Göteborg & Co började sitt arbete för att öka antalet lågprisflyglinjer till Göteborg stod 37 olika destinationer på önskelistan. Redan förra året lyckades man ro hem ett stort antal av dessa plus några till. I år tillkommer det tiotal som gör att man snart har fyllt hela listan.

− Nu när den gamla listan snart är full har vi påbörjat arbetet med att utöka vår önskelista. Nu tittar vi längre västerut, på en Amerikalinje, samt direktflyg till Asien och Ryssland. Dessutom vill vi gärna ha direktlinjer till vissa delar av Italien, till Portugal och fler till linjer Tyskland, säger Lennart Johansson på Göteborg & Co.

Fly Me föll bort

Under året har dessutom två helt nya lågprisbolag valt att satsa på linjer från Göteborg. Det är Air Berlin som flyger till Berlin och Croatia Airlines som flyger till Zagreb.

Av tidigare bolag är det endast Fly Me som har fallit bort som aktörer. Men trots det är det bara ett fåtal destinationer som har blivit utan trafikering.

− Nästan alla linjer blev övertagna av något annat flygbolag, säger Lennart Johansson.

Han påpekar att arbetet med att få fler lågprislinjer till Göteborg har varit framgångsrikt. Det handlar om att tillgodose behov från både näringsliv och privatpersoner.

− Vi har tagit fram ett underlag som visar hur en marknad fungerar, vikten av att tillgänglighet till och från en stad och hur lågprisflygbolagen arbetar. Därifrån har vi utvecklat en modell som hjälper oss att ta oss ut på den här marknaden, säger Lennart Johansson.

Flygets miljöpåverkan diskuteras löpande

När det gäller konflikten mellan ökat resande och flygets miljöpåverkan säger han att det diskuteras löpande.

– Vi tar flygets miljöpåverkan på största allvar och samarbetar med flygbolagen i denna fråga. För moderna och fullsatta flygplan är lågprisbolagen bäst i klassen på utsläpp och bränsleförbrukning per passagerare, enligt gjord undersökning. SAS har redan infört sina så kallade Gröna Inflygningar, vilket de nu utökar till att gälla fler och fler flygplatser.

De tio nya destinationerna med direktlinjer är Milano, Charleroi, Marseille, Gdansk, Salzburg, Berlin, Zagreb, Split, Tallinn och Chambéry.

Fotnot:
Den undersökning Lennart Johansson hänvisar till är gjord av Paul Petters, docent i ämnet ”Hållbara transporter och turism” vid universitetet i Breda, Holland. Undersökningen publicerades i Svenska Dagbladet den 14 november i år.

2923