”Häng med på årets träningsresa” Ett gymkort kostar flera hundra kronor i månaden. Cykling är gratis. Göteborgs trafikkontor hakar nu på träningstrenden för att få fler att cykla. Bilister har fått ”kom-igång-påsar” med smoothie och punka-kit.
– Just nu är ju den allra finaste tiden på året att cykla, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på trafikkontoret.
Kampanjen uppmanar ”Häng med på årets träningsresa, avgång dagligen, varje minut.” Budskapet trummas ut i denna vecka, via annonser och på stortavlor.
Ett viktigt inslag är en liten ”resebroschyr” som man kan plocka med sig från broschyrhållare på stortavlorna, i parkeringsgarage och på p-automater.
Pendelcykling
– I resebroschyren berättar vi om bästa vägarna för att pendelcykla från fem stadsdelar; Tuve, Torslanda, Hovås, Björkekärr och Majorna. Och vi tipsar om sevärdheter längs vägen och hur många kalorier man förbränner, säger Eva Eriksson.
I början av veckan stod hon och kollegor från trafikkontoret vid Grönsakstorget, Kungstorget och Heden och delade ut cirka 500 ”kom-igång-påsar” till bilister som just parkerat.
I påsarna fanns resebroschyren, en cykelkarta, en smoothie och ett kit för att laga punkteringar på cykeln.
– Vi pratade med dem om nyttan av att cykla, att det är härligt och bra för hälsan, säger Eva Eriksson.
Blir trångt
– Vi är absolut inte ute för att ge någon dåligt samvete för att man kör bil. Ibland är det nödvändigt att åka bil. Men man kanske inte alltid måste ta den in till centrala stan, där det är problem med yta, buller och avgaser.
Eva Eriksson påminner om en annan fördel för cykeln i Göteborg de närmaste åren: Det blir många stora byggen av ny infrastruktur när det Västsvenska paketet ska bli verklighet.
– Alla byggen kommer att göra det mer trångt i Göteborgs innerstad och då är cykeln ett oerhört smidigt sätt att förflytta sig, säger Eva Eriksson.
Hela kampanjen kostar cirka 150 000 kronor. Om ett par veckor kommer trafikkontoret att mäta hur mycket den har uppmärksammats.
Rekordökning
Cyklandet i Göteborg ökade med rekordsiffror förra året, 22 procent upp jämfört med 2012. Och trenden verkar hålla i sig. Under första kvartalet i år ökade cyklandet med hela 32 procent jämfört med samma period 2013.
Men sett till det totala resandet i Göteborg – bil, kollektivtrafik och cykel – utgör cykelresorna fortfarande en liten del, runt sju procent.