Den 20 augusti startar ytterligare två nya stombusslinjer, linje 18 och 19. Båda med Backa som utgångspunkt, men med olika vägar genom centrum för att sedan gå till Johanneberg och Mölndal. Därmed är alla planerade stombusslinjer snart igång.

I början av 2003 startade linje 16, Göteborgs första stombusslinje. Då fanns planer på tre olika linjer de kommande åren. Det är dessa tre linjer som nu har blivit fyra till antalet när 18 och 19 startar i samband med att kollektivtrafiken börjar köra efter vintertidtabell på måndag.

− Den tredje planerade linjen blev två istället för en. Så nu är det färdigt enligt planerna. Men vi ska utvärdera de linjer som startats för att se om det finns behov av fler stombusslinjer i framtiden, säger Lennart Löfberg, affärsområdeschef på Västtrafik i Göteborg.

40-linjer förändras eller försvinner

Linje 18 kör från Skälltorpsvägen i Hisings Backa via centrum med Pilbågsgatan i Johanneberg som ändhållplats. Linje 19 startar på Körkarlens Gata och kör nästan samma väg som 18, men fortsätter efter Pilbågsgatan till Mölndal Station.

En följd av de nya stombusslinjerna är att busslinjerna 45, 48 och 49 försvinner. Samtidigt kör linjerna 40 och 42 delvis en annan väg.

− Det vi gör är att samla resurser från olika håll för att få en så stark stombusslinje som möjligt för att få ännu fler att åka med oss, säger Lennart Löfberg.

Första stombusslinjen hårt belastad

Göteborgs två tidigare stombusslinjer har många resenärer. Lennart Löfberg konstaterar att särskilt nummer 16 är hårt belastad och har hög turtäthet.

− Det beror på Norra Älvstrandens expansion när det gäller arbete, skolor och även boende. Så extremt hårt belastade räknar vi inte med att de två nya linjerna kommer att bli, säger han.