36 betalstationer på plats. Våren 2010 fattades beslutet och sedan dess har debatten varit högljudd. Men nu är det dags – den 1 januari 2013 införs trängselskatten i Göteborg. I februari får berörda bilister sin första avi hem i lådan och i slutet av mars ska skatten vara betald.
Eftersom ingen trängselskatt tas ut på helgdagar, dag före helgdag eller under juli månad är det i praktiken den 2 januari som skatten börjar gälla. Den bilist som då passerar någon av Göteborgs 36 betalstationer registreras automatiskt och får en avi hem i lådan nästa månad.
Redan nu finns möjligheten att anmäla sig för betalning via autogiro hos Transportstyrelsen.
− Avin för april skickas ut redan innan den för mars ska vara betald. I Stockholm märkte vi att många valde fel avi och därför fick betala en tilläggsavgift. Det undviks bäst genom autogiro, sade Eva Rosman från Transportstyrelsen på en pressträff på måndagseftermiddagen.
Max 60 kronor per dag
Trängselskatt tas ut från klockan sex på morgonen till halv sju på kvällen. Under dagen gäller tre olika belopp – 8, 13 och 18 kronor – beroende på när man passerar betalstationen. Dyrast är det mellan sju och åtta på morgonen samt mellan halv fyra och fem på eftermiddagen.
I Göteborg införs dessutom en flerpassageregel som inte finns i Stockholm. Det betyder att den som passerar flera betalstationer inom en timme bara behöver betala för en av passagerna.
Det finns även ett maxbelopp på 60 kronor per dag.
Ladda ner appen Mina fordon
Den som vill ha extra bra koll på sin trängselskatt rekommenderas att ladda ner appen Mina fordon till sin mobil. Appen finns att hämta på Transportstyrelsens hemsida. Där går det bland annat att se sitt trängselskattesaldo och följa sina preliminära dygnsbelopp.
Trängselskatten införs som en del av Västsvenska paketet och syftet är inte bara att – som namnet antyder – minska trängseln i trafiken. Det handlar också om att delvis finansiera de stora satsningar på infrastrukturen som görs inom ramarna för det så kallade Västsvenska paketet och även att minska den belastning på miljön som den ökande bilismen för med sig.