Lägre utsläpp och tystare gång. På måndag 20 maj börjar en helt ny typ av laddhybridbuss köra på linje 60. Bussarna, som drivs till största delen på el, minskar koldioxidutsläppen med 75 procent jämfört med dagens dieselbussar. Bussarna ingår i pilotprojektet Hyperbus som delvis finansieras med EU-pengar.
Västtrafik deltar i projektet Hyperbus tillsammans med Business Region Göteborg, Volvo bussar, Göteborgs Energi och Trafikkontoret. Målet är att med ny teknik lansera en buss som kan köra längre med el än vad dagens hybridbussar klarar.
Göteborgare testar världsledande teknik
På måndag kan göteborgarna åka med världens första industriellt utvecklade laddhybridbussar. De körs på linje 60 mellan Redbergsplatsen och Masthugget.
Västtrafik har som mål att 95 procent av all trafik ska köras med förnyelsebara bränslen 2025. Idag körs 46 procent med förnyelsebara bränslen, tåg- och spårvagnstrafik inräknat.
– Vi är stolta över att vara med i utvecklingen av laddhybridbussar och det ska bli spännande att följa hur de tas emot av våra kunder, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
70 procent av sträckan körs på el
De nya laddhybrisbussarna är en vidareutveckling av en Volvo-hybridbuss som redan finns på marknaden. Precis som sin föregångare drivs den av både el och diesel – skillnaden är att elladdningen varar under längre tid. 70 procent av sträckan körs på eldrift.
Förutom att bussarna går tystare och är energisnåla släpper de ut mindre koldioxid. Jämför med en vanlig dieselbuss minskar utsläppen med 75 procent.
Tre ”elmärkta” testbussar
Bussarna laddas på ändhållplatserna, Redbergsplatsen och Masthugget, och det tar bara några minuter. Sammanlagt kör tre laddhybridbussar utöver ordinarie tidtabell. De är tydligt märkta och fem förare har specialutbildats i att köra fordonen.