Resenärerna bjuds in till stor tävling. Nu tar Västtrafik resenärerna till hjälp för att locka fler att åka kollektivt. I veckan drog Resenärkampen igång, en tävling om bästa idéerna för att utveckla framtidens kollektivtrafik.

Resenärskampen är öppen för alla som har idéer som kan få fler att använda tåg, bussar, spårvagnar och färjor i Västra Götalandsregionen. Det kan handla om både nya produkter och tjänster, informationskanaler eller upplevelser.

Vinnaren får stöd att utveckla sin idé
– Vi är säkra på att våra kunder sitter på massor av smarta idéer som väntar på att förverkligas och som kan bidra till att kollektivtrafiken upplevs som enkel, pålitlig och smart, säger Lars Backström, vd Västtrafik.

Detta är andra gången som tävlingen arrangeras. Förra gången, våren 2012, segrade en idé om digitala underhållningsenheter vid hållplatserna, något som både skulle roa resenärerna och öka interaktionen.

Förutom årskort från Västtrafik får vinnarna tillgång till kontorsplats och affärsutvecklingsstöd för att kunna arbeta vidare med sin idé.

För att tävla går man in på www.resenarskampen.se och besvarar ett antal tävlingsfrågor. Reglerna innebär att tävlingsdeltagarna äger sin idé och att juryn har undertecknat affärsmässiga sekretessavtal.

23 april sista dag att lämna bidrag
Resenärskampen arrangeras av Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västtrafik, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG.

I tävlingsjuryn sitter bland andra Ulrika Frick, kollektivtrafiksnämndens ordförande, Andreas Almquist, utvecklingschef Västtrafik och europaparlamentariker Olle Ludvigsson.

I år samkörs Resenärskampen med Brewhouses affärsidétävling My Mission. 23 april är sista inlämningsdag.