“Här får man följa vår utveckling från dag ett”. Lärarna Aida Fazlic och Simon Wernersson arbetar på Bergsgårdsskolan i Hjällbo. I sin radiopodd Klasskampen berättar de om hur situationen i årskurs 7 har utvecklats, från första terminens skolstart med kaos och stök, till studiero och resultat. 

Lyssna på Aidas och Simons podd Klasskampen här

Morgonens mattelektion för årskurs 7 på Bergsgårdsskolan i Hjällbo har just slutat. Två nyfikna elever hänger kvar i dörren. Lärarna Aida Fazlic och Simon Wernersson småpratar lite om hur lektionen gått, med varandra och med eleverna.

Har funnits problem med stöd och attityder
– Det har varit stormigt i klassen ibland och lektionerna har inte alltid fungerat. Därför pratar vi med eleverna efter varje lektion, om hur det har gått och vad vi kan göra för att det ska fungera ännu bättre, säger Aida Fazlic.

Aida är ämneslärare i engelska och Simon i matematik. I höstas blev de klassföreståndare för årskurs 7, en klass med 14 elever där det funnits en hel del problem med stök och attityder.

– Klassen har varit ganska splittrad. För att få dem att arbeta bättre tillsammans som grupp har vi infört något vi kallar Veckans mål, säger Aida.

En vecka kan målet vara att klara av ett läxförhör, en annan att komma i tid till lektionerna.

Nytt avsnitt varannan tisdag
– Vi försöker att hela tiden att prata med eleverna om vad som funkar, och inte funkar, och hur vi ska göra för att nå målet.

För att informera och inspirera andra lärare startade Aida och Simon radiopodden Klasskampen. Varannan tisdag kommer ett nytt avsnitt på internet, där de berättar om sitt arbete i klassen. Det kan handla om allt från relationer och användning av mobiltelefoner till studiero och hur man pratar med varandra på ett mjukare sätt.

– I vår podd får man följa med oss från dag ett, genom hela utvecklingen, och se hur det går. Vilka saker vi testat för att ta hand om tuffa situationer, hur det gick och varför det blev som det blev, säger Simon.

Tydliga regler, ordning och reda i klassrummet och vårdat språk har varit grunden för deras arbete. Något som sakta, men säkert, börjat ge resultat.

– Från att det var nästan omöjligt att undervisa i klassen blir det fler och fler lyckade lektioner. Många av eleverna har förstått att vi faktiskt är i skolan för att lära oss något, säger Simon och skrattar.

”En känsla av att de kan lyckas”
Under det senaste utvecklingssamtalet tyckte nästan alla elever att det kändes lugnare i klassen.

– Tidigare var det ett väldigt hårt och fult språk mellan eleverna. Vi löste det genom ett tidigt föräldramöte där vi förklarade att det inte är okej. Alla föräldrar höll med. Det är viktigt att skolan har stöd hemifrån, säger Simon.

Simons och Aidas gemensamma mål är att varje elev ska gå ut nian med ökat självförtroende och goda möjligheter att ta sig vidare till gymnasiet.

– Vi vill att barnen ska känna att “här i Hjällbo ska vi klara av skolan, precis som i vilken annan stadsdel som helst”. Att de ska komma härifrån med en känsla av att de kan lyckas, säger Aida.