Musik eller retorik. Det är några av de ämnesområden man satsar på i stadsdelen Älvsborgs skolor och som lyfts fram i de filmer som nu har lagts ut på Youtube. Allt med syfte att stärka de kommunala skolornas varumärke hos både elever och föräldrar.

Rektorerna själva har skrivit manus och filmaren Maja Kekonoius har regisserat och filmat. Även eleverna har bidragit med skådespeleri och andra insatser. Resultatet har blivit sju olika kortfilmer, som nu ligger ute på Youtube, om de åtta grundskolorna Älvsborg.

− Vi såg att en skola i en grannkommun hade gjort något liknande och presenterat sina skolor genom filmer, så vi tog den idén därifrån, säger Anders Andersson, skolchef i Älvsborg.

Vill se klipp om sin skola

Främst handlar det om att stärka skolornas varumärke gentemot de elever som redan går där.

− För oss gäller det att få eleverna att vilja gå kvar i en kommunal skola i Älvsborg och jag tror att många tycker det är kul att se Youtube-klipp om sin skola, säger Anders Andersson.

Testar nya sätt att profilera sig på

Skolorna i Älvsborg har redan tidigare provat lite annorlunda grepp för att nå ut med sina budskap. Tidigare i år gav man till exempel ut broschyren ”Recept för framtiden”, en liten receptsamling med syftet att sprida intresset för it i skolan.

− Det här är olika sätt att profilera och marknadsföra våra skolor gentemot både föräldrar och elever, säger Anders Andersson.

Fotnot:
Här är skolorna på Youtube: Hagenskolan, Dalaskolan, Nya och Gamla Långedragsskolan, Fiskebäcksskolan, Nya Varvets skola och Nya Påvelundsskolan