"Man bygger en gemensam värld av referenser till platser och människor". Veckan efter höstlovet besöktes Lindholmens gymnasiebibliotek av författaren Annelie Drewsen, där hon träffade byggelever från Bräckegymnasiet som har läst hennes prisbelönta bok Prinsen av Porte de la Chapelle. Besöket var uppskattat av elever, lärare, bibliotekarier och författaren själv.

– Mitt besök på Lindholmens gymnasiebibliotek var mycket väl förberett av såväl bibliotekarier som lärare. Alla elever hade läst boken och diskuterat den innan jag besökte dem. Tillsammans med pedagoger hade de fått reagera på och diskutera boken. Flera elever hade insiktsfulla frågor och de var intresserade av att höra hur jag hade gjort research för att kunna skriva boken, säger Annelie Drewsen.

– Ett par saker fastnade särskilt hos mig. Det första var det en lärare som berättade att klassen hade talat om samtycke och sexuella övergrepp i ett annat sammanhang, och då kunnat använda en scen i boken som referens. Och är det inte det som är det finaste med att läsa tillsammans? Att man bygger en gemensam värld av referenser till platser, människor, scener och händelser, en värld som man senare kan återvända till, eller ta med till ett nytt sammanhang.

– Det andra var en lärare som berättade att en kille i klassen gav boken nio av tio i betyg och sa att han kunde tänka sig att läsa den igen. Om jag förstod rätt var det en elev som var ganska läsovillig från början, och då är ett sådant yttrande storslaget.

Har fått pengar till läsfrämjande insatser

Lindholmens gymnasiebibliotek har tillsammans med de andra gymnasiebiblioteken i Göteborg blivit beviljade pengar från Kungliga Hvitfeldska Stiftelsen. Pengarna var märkta för läsfrämjande insatser och Lindholmens gymnasiebibliotek bestämde tidigt att de ville använda pengarna till ett författarbesök.

Att det blev just Annelie Drewsen och Prinsen av Porte de la Chapelle beror på att flera lärare tidigare använt boken i undervisningen med gott resultat. Att lärarna och biblioteket planerar och samarbetar är avgörande för att både läsningen och författarbesöket ska bli bra.

– Vi började läsningen med en bokpresentation där jag bland annat pratade om Annelies författarskap, lite om handlingen i boken och viktiga teman i boken, berättar Tobias Eriksson, gymnasiebibliotekarie.

– Det var jätteroligt och förhoppningsvis gav det eleverna en förförståelse för boken. När de närmade sig slutet av boken hade vi också boksamtal med de olika klasserna. Där fick eleverna möjlighet att prata om saker de funderat på under läsningen. Det var jätteroligt att höra deras tankar kring boken. Jag tror och hoppas också att det skapade ett mervärde för dem, att det blev en djupare upplevelse av läsningen.