Fler akademiker skolar om sig. Om fler valde karriärväg som Angelica Lundin skulle skolans stora utmaning med kompetensförsörjning snart vara löst. I podden Skolverkstan berättar hon om resan från kemiforskningen via läraryrket till sin nya roll som skolledare på Ryaskolan.

Årets sista avsnitt av grundskoleförvaltningens podd Skolverkstan finns ute nu.

Lyssna på samtalet i podden Skolverkstan

Det var inte för att hon saknade meningsfulla arbetsuppgifter som Angelica Lundin lämnade jobbet som forskande kemist på Chalmers. De beräkningar hon gjorde handlade om allt från cancerbehandlingar till bränsleceller. Men när hon fick upp ögonen för ledarskapsprogrammet ”Teach for Sweden”, då såg hon sin chans att uppnå en barndomsdröm.

– När jag var liten lekte jag lärare. Skolan var en av mina favoritvärldar. ”Teach for Sweden” gav mig möjlighet att läsa en kompletterade pedagogisk utbildning samtidigt som jag jobbade och fick stöttning av deras coacher, berättar Angelica Lundin för grundskoledirektör Bengt Randén.

Ett syfte med det två år långa programmet är att få ut fler behöriga lärare till skolor i socioekonomiskt utsatta områden, vilket passade Angelicas syn på uppdraget.

– Alla elever ska ha en likvärdig utbildning. Min första tjänst var på Svartedalsskolan i Biskopsgården. Jag jobbade där i två år – det var tufft och jätteroligt. Jag älskar att träffa eleverna, så jag ångrar inte en dag.

Teamet är viktigt

Med sin akademiska bakgrund kände Angelica sig trygg i sina ämneskunskaper. Dessutom hade hon en stark vilja att lära ut. Trots det bjöd den första tiden på en del utmaningar.

–  Jag kommer fortfarande ihåg första lektionen. Jag hade gjort en planering och sen bara insåg jag att nej, jag får börja om. Det var en tuff resa men jag hade stöd av andra lärare också.

Betydelsen av stöttande kollegor har Angelica tagit med sig in i sin nya roll som biträdande rektor på Ryaskolan i Biskopsgården. Här ingår hon själv i ett team som hon känner väl – Ryaskolan är sedan länge hennes arbetsplats.

– Vi har alla olika egenskaper där vi kompletterar varandra. Tillsammans blir vi starkare än var och en för sig, det tror jag är jätteviktigt.

Vill visa upp glädjen

När Bengt Randén frågar hur Angelica Lundin tror att fler kan lockas att göra samma slags karriärbyte som hon, poängterar hon återigen vikten av stöttning. Att stå ensam i ett klassrum kan göra att man känner sig utsatt, menar hon. Samtidigt är det viktigt att visa allt roligt som händer i skolan.

– Skolan är inte bara slagsmål eller vad det nu är för bild som media visar. Jag brukar säga att det är det enda yrket där jag har fått applåder när jag kommit tillbaka efter att ha varit sjuk. Det är oerhört mycket glädje. Så att visa den bilden tror jag är viktigt, säger hon.