Förare ett bristyrke. Det var full aktivitet på planen utanför Motorbranschens tekniska gymnasium, MTG, när regiontävlingarna i lastbilskörning avgjordes i förra veckan. Fredrik Ottosson och Philip Svensson går sista året på fordon- och transportprogrammet på MTG och tävlade med 18 andra elever från nio skolor i Västsverige

– Hittills har det gått hyfsat. Att köra dragbil var lättast och svårast var manöverkörningen med lastbil. Vi kommer nog att hamna på den övre halvan i resultat, säger Fredrik.

– Jag ville vara med för att det är en kul grej och för att mäta mina kunskaper mot andra elevers, Hittills har jag gjort lastsäkring både teoretiskt och praktiskt, och kört truck och dragbil, säger Philip.

”Nästan som på riktigt”
De hade förberett sig genom att träna på ungefär samma moment som skulle komma i tävlingen, men först igår eftermiddag fick de veta exakt vilka det skulle bli.

– Vi får testa det vi har lärt oss i skolan, känna press och få utmaningar. Det är nästan som på riktigt, säger Philip.

TYA arrangerar fem regiontävlingar i Sverige och de fem bästa i år och nästa år kommer sedan att gå vidare till yrkes-SM i Uppsala 2018. Hittills har man tävlat i Boden, Östersund, Eskilstuna och Göteborg. I slutet av oktober avgörs den sista tävlingen i Helsingborg.

– Att mäta sina kunskaper så här blir en sporre både för elever och lärare, och vi får samtidigt en koll på utbildningarnas kvalitet, säger Lars Johansson på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA, som arrangerar tävlingarna.

Inte en fördel att det går fort
Eleverna väljer själva om de vill vara med och tävla, det är ingen som blir uttagen.

– Roligast hade ju varit att ha en tävlande elev från alla 95 skolor som har fordons- och transportprogrammet, men det funkar inte praktiskt, berättar Lars Johansson.

De har femton minuter på sig på varje moment. Det gäller att hålla sig lugn och cool och utnyttja tiden man har på sig. Det är inte en fördel att det går fort.

”Extremt tufft att hitta personal”
Syftet med tävlingarna är att rekrytera folk till transportbranschen som har ett jättestort behov av arbetskraft.

– Det är extremt tufft att hitta personal och den här sommaren var den värsta på tio år, säger Lars Johansson. Nu är ingångslönen uppe i 26 000 kronor på ett åkeri och det är inte illa direkt efter en gymnasieutbildning.

Till slut stod det klart att Henrik Johansen från Uddevalla gymnasieskola vann tävlingen med hela 135,5 poäng. Philip kom på sjätte och Fredrik på tionde plats.