Skolstart mitt i december. För bara en vecka sedan stod lokalerna tomma. Nu håller 170 nya elever som bäst på att lära känna varandra, sina lärare och det nya språket i skolan vid Stora Holm i Säve. utbildningsförvaltningen har inte hunnit få tillräckligt många lärare i svenska som andraspråk på plats, men har ändå valt att dra igång verksamheten.

1CEE.jpg
För några månader sedan var det ingen som visste att tusentals ensamkommande barn och ungdomar skulle anlända till Göteborg under hösten. För att möta behovet har utbildningsförvaltningen behövt skala upp antalet platser i språkintroduktion med kort varsel.

När köerna för att börja skolan började växa sig allt längre togs beslut om att starta en tillfällig verksamhet, i väntan på att tillräckligt många lärare i svenska som andraspråk är på plats i januari.

Svenska från grunden
Erling Alsin är en av ett 20-tal pensionerade lärare som tackade ja när han fick frågan om att gå in som en extra resurs på skolan vid Stora Holm under ett par månader. Nu sitter han i ett klassrum och ställer frågor till eleverna utifrån ett övningsblad om färger, verb och transportmedel.

6A0E.jpg
– Vilken färg har Annas cykel?

Några av eleverna pekar ut den blå pluppen på pappret. Erling går vidare till att fråga om elevernas ursprungsländer.

– Är det många som cyklar i Afghanistan? Är det många som cyklar i Syrien?

Alla förstår inte frågan, men efter en stunds förklaring blir det en enkel konversation om cykelvanor i olika länder.

Skilda skolbakgrunder
I klassrummet sitter en brokig skara elever med ursprung i Afghanistan, Eritrea och Syrien. Deras tidigare skoltid varierar mellan två månader och åtta år. För bara en till tre månader sedan anlände de till Göteborg.

F98.jpg
På måndagsmorgonen den 7 december tog de för första gången bussen hit till Centrum för språkintroduktion i Säve. Det var första dagen även för Annacarin Walleräng, även hon pensionerad lärare.

– Det var lite kaotiskt. Vi samlades i matsalen och det bara ramlade in ungdomar, medan vi stod med våra listor och försökte reda ut vem som var vem och vilka elever som skulle vara i samma grupp, säger Annacarin Walleräng.

Efter att de fått ordning på de elva grupperna gick Annacarin Walleräng med sin grupp till ett klassrum och satte igång: Presenterade sig för varandra och började öva på det svenska alfabetet.

– Vi pratar bara svenska, men på något konstigt sätt funkar det. Det märks att flera av eleverna har försökt lära sig lite svenska medan de varit på boendena, säger Annacarin Walleräng.

Annacarin berättar att hon och hennes kollegor tar varje dag som den kommer och gör sitt bästa för att skapa ett meningsfullt sammanhang och ge eleverna möjlighet att börja känna på svenskan.

– Vi har inga jättestora krav. Tanken är framförallt att skapa en trevlig miljö och att få eleverna att känna att de har ett mål att gå till på dagarna.

Vill jobba och hjälpa familjen
Mohammed från Syrien är en av dem som väntat ivrigt på att få börja skolan.

EEE.jpg
– Jag är jätteglad nu. Jag vill inte vänta utan att göra någonting. Jag vill lära mig svenska så fort som möjligt.

Mohammed och hans familj flydde från hemstaden Dārayyā i Syrien till Egypten för tre år sedan.

– Det var på grund av kriget, vi hade ingenstans att bo, allt var förstört.

I september i år satte sig Mohammed i en båt tillsammans med 350 andra i en båt från Egypten till Italien. Hans föräldrar, fyra bröder och två systrar är kvar i Egypten.

Nu vill han lära sig svenska och börja jobba så snart som möjligt för att kunna hjälpa sin familj.

– Livet i Egypten är väldigt svårt. De har inget uppehållstillstånd och om de blir upptäckta kan de bli utskickade ur landet.

– Jag har jobbat på restaurang tidigare så om det finns möjlighet jobbar jag gärna i den branschen. Men jag kan ta vilket jobb som helst.

Utfärder för att lära känna staden
Utöver grundläggande språkundervisning planerar Annacarin Walleräng och hennes kollegor att ta med eleverna på olika utflykter. Under kommande vecka ska de åka till Stadsbiblioteket för att ungdomarna ska kunna få bibliotekskort. De ska även besöka Frilagret.

– De har skapande verksamhet där på jullovet. Vi vill visa vad som finns, så att ungdomarna inte behöver gå och dra under de två veckor som det inte är någon skola.

Svenskan kommer in i ett naturligt sätt i allt de gör, berättar Annacarin Walleräng.

– Jag tror det är bra att lära sig ord efter hand, samtidigt som man gör saker. När vi åt i matsalen första gången passade vi till exempel på att förklara ord som tallrik, kniv, gaffel.

Motivationen hos eleverna att suga i sig av det nya är det inget fel på, konstaterar Annacarin Walleräng.

– Det är fantastiska elever. De är så glada och trevliga, så det är en fröjd att gå hit på morgonen!

35DE_2.jpg

Erlin Alsin är en av ett 20-tal pensionerade lärare som hoppat in som extra resurs i undervisningen av nyanlända ensamkommande.