Den roligaste och mest kreativa lösningen. I Chalmers tävling ”Rädda ägget” får eleverna praktisera produktutveckling, teknik och fysik. ”Trots många häftiga och roliga bidrag lyckades farkosten "Upp huset" locka juryns uppmärksamhet med sin färgglada husformade design upphängd på några få vackra ballonger” skriver juryn bland annat i sin motivering. Den 14 december tog klass 5B på Lindåsskolan emot priset på Universeum.

Genom tävlingen Rädda ägget vill Chalmers stimulera femteklassares teknikintresse. Tävlingen går ut på att släppa ett rått ägg från 15 meters höjd utan att det går sönder.

Lindåsskolans femteklassare fick under drygt fem veckor lära sig mer om hur man utvecklar produkter, teknik och fysik. Allt för att kunna ta fram en lösning som skulle hålla ägget helt vid fallet.

– Jag använda Chalmers handledningsmaterial som var ett bra stöd och kopplade väl till den nya läroplanen i Teknik. När eleverna hade kommit på sina idéer genomförde vi en övning med feedback, som var nyttig för dem, säger Amanda Larsson klasslärare på Lindåsskolan.

– Efter det började vi prata om vad som gör att ett ägg går sönder, att förstå påverkan av att bromsa, dämpa och fördela krafter vid ett fall. Men även materialval för att förstå vad som exempelvis är tungt och lätt och hur olika material beter sig när de släpps från hög höjd.

Därefter var det dags att börja förverkliga sina idéer

Klassen delades upp i grupper om tre personer som fick skapa varsin lösning. Klassen fick sen rösta på den lösning de trodde mest på där två fick representera klassen i tävlingen, ”Upp huset” var ett av dem.

– Vi ville göra ett hus med ballonger och kom på att de i filmen ”upp” har ett hus med ballonger i, och tyckte det kunde bli kul att göra. Men det var lite stressigt, för vi kunde inte testa det så mycket för vi vågade inte använda alla heliumballonger direkt. Utan behövde spara några till själva tävlingen. Men vi trodde verkligen på idén och vägrade ge upp. Säger Abbe och Lars-Arvid.

– Det har verkligen visat sig vara en klass som gillar att få skapa och som har engagerat sig helhjärtat. Jag var själv var lite osäker på om de skulle klara det, för de hade så stora planer. Men är det något jag har lärt mig om eleverna är att de är otroligt målmedvetna och vågar köra på. Säger Amanda.

I hård konkurrens bland cirka 2500 elever vann eleverna i klass 5B den ärofyllda tävlingen. Den 14 december fick de ta emot pris för den roligaste och mest kreativa lösningen.