"Ser samspelet mellan mig och eleverna". Tonåringar är tonåringar vart de än är i Europa! Det skrattas runt bordet på gården på Nygårdsskolan där pedagogerna på skolan delar erfarenheter runt lunchbordet med kollegor från Barcelona. Vårsolen skiner och det rasslar i de nyvakna bambubuskarna.

— Jag har lagt märke till hur ni lyssnar till varje enskild elev och låter dem uttrycka sig själva, säger Nuria Vila Pladevall från Institut Escola Londres.

Hon är också imponerad över hur eleverna lyssnar på varandra, utan att avbryta.

— Tonåringar har konflikter som de ofta tar med sig in i klassrummet och det påverkar undervisningen.

”Det ligger mycket arbete bakom våra lugna klasser”

Carolina Dettner på Nygårdsskolan känner igen problemet.

— Det ligger mycket arbete bakom våra lugna klasser och att de lyssnar på varandra, säger hon och fortsätter:

— Vi lärare arbetar ofta ensamma. Det är sällan någon kan ge synpunkter på hur vi undervisar i klassrummet. Att ha ett besök av lärare från Spanien som inte förstår svenska är extra bra. De ser samspelet mellan mig och eleverna. De har inga synpunkter på undervisningen eller hur jag behandlar mina ämnen, fortsätter hon.

”Här kan ni prata i vanligt tonläge”

Jose Salmerón Romero från Escola 9 Graons gillar hur skolorna är byggda. Och att det finns gott om utrymme för eleverna både inne och ute.

— Jag märker också att här kan ni prata i vanligt tonläge. Det går inte i mina klasser, fortsätter han.

Snabbt kommer det exempel från kollegerna runt bordet om hur få ner ljudnivån i klassrummet.

— Tala lågt så de måste lyssna säger en lärare. Bli helt tyst, säger en annan.

Skolorna har varit stängda under pandemin

De två spanska gästerna vill gärna få in intrycken från skolorna i Göteborg i sin egen undervisning.

— Men vi måste ha tid att hämta oss igen efter covid. Skolorna har varit stängda och det är bara två veckor sedan vi tog bort påbudet om skyddsmask i skolorna, säger Nuria Vila Pladevall.

— Vi bor ganska trångt i Barcelona. Och vi är vana att vara ute på gatan, torgen eller på restauranger. Vi har varit instängda länge och måste hitta tillbaka till vårt vanliga sätt att umgås, säger Jose Salmerón Romero.

Har rest runt i Europa

På väg in till nästa lektion vänder sig Carolina Dettner till kollegerna:

— Skolan är den enda multinationella verksamheten som gör samma sak över hela världen!

Tillsammans med andra kolleger har de rest runt i Europa med stipendier från. Erasmus+. Det är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat utbildning.