Workshop för unga tjejer. Eventet FashionTechGBG vänder sig till modeintresserade tjejer i åldern 13–20 år. Med hjälp av inspirerande föreläsare och en workshop, där nya teknikidéer för mode får tävla mot varandra, hoppas arrangörerna locka fler tjejer att intressera sig för teknik.

Framtidens mode skapas med hjälp av den senaste tekniken. Det är parollen för #FashionTechGBG som går av stapeln på Brewhouse den 18 augusti. Emma Theiland Nilsson är projektledare på GR Skola Arbetsliv som tillsammans med Business Region Göteborg ordnar eventet:

493C.jpg
─ Genom att utgå från mode hoppas vi kunna skapa ett intresse för teknik hos unga tjejer.

Projektet finansieras av Vinnova och ingår i en större satsning med likande events runt om i Sverige. Uppläggen är snarlika medan intresseområdena som man väljer att utgå ifrån varierar mellan allt från design till hästar.

Bland föreläsarna på #FashionTechGBG finns bland annat Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson som utvecklat appen It’s My Styl där man kan skapa sin egen garderob samt modelabbet Atacac som designar kläder digitalt och säljer dem redan innan de är producerade. En annan föreläsare är bloggaren Anna Hedlund som utforskar mötet mellan teknik och mode på sin blogg Stil och teknik.

Bästa idén koras
Eventets huvudpunkt är dock en workshop med Drivhuset där alla deltagare får utveckla nya idéer som förenar teknik och mode. I egenproducerade filmer kommer förslagen sedan presenteras och läggas upp på instagram. Bidragen tävlar mot varandra och flest antalet likes vinner.

─ Vi hoppas att workshopen även kan leda till tankar och förslag på nya yrkesgrupper inom området teknik och mode. Så småningom kan de resultera i helt nya yrkesutbildningar, säger Emma Theiland Nilsson.

46A4.jpg

Rickard Lindqvists och Jimmy Herdbergs företag Atacac designar kläder digitalt.