Gå på lina, hänga i trapets och jonglera, det ska ett 40-tal Göteborgslärare göra på tisdagen under utbildningsdagen ”Nycirkus som pedagogisk metod”. Tanken är att hitta nya undervisningsformer för att få Göteborgs skolbarn att röra på sig mer.

Nycirkus är populärt bland unga, ger fysisk träning, stimulerar kreativiteten och är fritt från tävlingsmoment. Nycirkus är därför mycket intressant, menar man inom Göteborgs Stad som vill få in mer aktiviteter och rörelse i skolans vardag.

Frankrike nycirkusens hemland

Några skolor i Gunnared, Bergsjön och Tynnered har prövat på, och det blir nycirkus på fler skolor.

På tisdag träffas ett 40-tal pedagoger för att lära sig mer om ”Nycirkusen som pedagogisk metod”. Men det blir inget stillasittande. Deltagarna får själva pröva på jonglering, gå på lina, hänga i trapets och clowneri.

570C.jpg– Vi hade besök av Cirkus Cirkör i höstas. Det var såå lyckat, säger Eva Petersson, rektor på Ängåsskolan i Tynnered. Hon ser nycirkus som ett värdefullt tillskott i skolan.

– I skolan är det trångt och barnen sitter still alldeles för mycket. Då har nycirkus mycket att ge som är bra. Vi fångar in de barn som lätt hamnar utanför. Med nycirkus kommer lärandet och måluppfyllelsen att öka. Det är jag 100 procent säker på, summerar Eva Petersson.

I en nycirkusföreställning sätts traditionell cirkusteknik samman med andra konstformer och sceniska uttryck. Frankrike är nycirkusens hemland. Här finns otaliga nycirkuskompanier och några av de främsta skolorna.

Regionen satsar 150.000

Nycirkus kommer från gatan och har plats för alla oavsett förutsättningar. Det finns många olika discipliner. Varje deltagare utvecklar det han eller hon är bäst på. Förutom traditionella cirkuskonster kan man blanda in street-basket, skate, balett och hitta på egna trix.

De som är mest kända inom nycirkus i Sverige är Cirkus Cirkör, som startade i Stockholm 1995. De arbetar med kittlande action, halsbrytande humor och med pedagogik som redskap.

28A4.jpg
Linda Beijer med kollegor från Cirkus Cirkör kommer att hålla i utbildningen i Göteborg.

– Barn och unga har massor av fysisk energi. Jag vill utnyttja den och använda den till något positivt i skolan. Barnen har så mycket kraft och förmågor som inte tas tillvara, säger hon.

– Jag kommer att tala om kopplingen mellan det fysiska, det konstnärliga och det teoretiska. I alla cirkusdiscipliner krävs och tränas hängivenhet, lust och vilja. Nycirkus sätter inga yttre ramar. Numret blir så som ens personliga särart är. De av våra cirkusartister som gör de mest hisnande sakerna, är de som inte fick plats i den vanliga skolan, berättar Linda Beijer.

Till utbildningsdagen har förskollärare, grundskollärare, idrottslärare och fritidspedagoger från flera skolor och stadsdelar anmält sig. Hälso- och sjukvårdsnämnd 5 inom Västra Götalandregionen har nyligen anslagit 150.000 kronor till satsningar på nycirkus.

”Vill ha inspiration”

På Skolutvecklingsenheten finns en samordnings- och utvecklingsresurs som ska stödja skolornas arbete med nycirkus och att finna nya undervisningsformer för att få alla elever att röra på sig mer.

Ett pedagogiskt nätverk håller på att bildas. Och mer kommer att ske efter den 17 maj. För Jenny Notfjäll, lärare på Framnässkolan i Centrum är nycirkus helt nytt.

– Det behövs nytänkande. Jag vill ha inspiration för att förändra lektionerna, säger hon.

Hillevi Lundin, förskollärare på Vättnedalsskolan i Tynnered känner till en del om nycirkus och har stora förväntningar.

– Rörelse är viktigt för att barnen ska kunna lära sig saker. Självförtroendet i det de kan, har stor betydelse för lärandet. Jag vill få mer vetskap för att kunna arbeta i barngrupper och så älskar jag clowneri!

348.jpg
Ängåsskolans rektor Eva Petersson ser nycirkus som ett värdefullt tillskott i skolan. Foto: Iwona Wadolowska