“Vi vill att det ska vara kul att lyssna”. Digitalisering i förskolan är temat i podden Förskola2PoddNoll. Källkritik, populärkultur och onlinemöten på grund av covid-19-pandemin är några ämnen hittills tagits upp. “Vi har en lättsam framtoning, det är medvetet. Vi vill att det ska vara kul att lyssna den här halvtimmen och att de som lyssnar ska få med sig något”. säger Stefan Osla, enhetschef för digitalisering och innovation.

Här kan du lyssna på podden: Förskola2PoddNoll

I början av året släpptes det första avsnittet av förskoleförvaltningens podd Förskola2PoddNoll. Hittills har det kommit ett nytt avsnitt i månaden.

– Jag lyssnar ofta på poddar och när jag tittade på vad som fanns kring förskola och digitalisering så såg jag en lucka. Så jag tyckte det var dags att prata om digitalisering i förskolan, ta in personer som är kunniga på området och starta en dialog, säger Regina Enedahl, utvecklingsledare på avdelningen för digitalisering och innovation.

Hade tekniken

Hon vände sig till enhetschefen Stefan Osla som tyckte att det var en utmärkt idé.

– Jag har jobbat med radio i många år tidigare och kan mediet. Vi hade också de tekniska förutsättningarna här på avdelningen, det finns en studio och vi använder gratisverktyg. Det ska vara proffsigt men inte kosta så mycket.

Utveckling och lärande

Avdelningen ska stötta rektorer, pedagoger och förvaltningen med digitalisering på flera plan.

– I grunden handlar det om barnens utveckling och deras lärande. Då behövs det flera olika perspektiv. Första avsnittet handlar om källkritik, en bibliotekarie har skrivit en bok om ämnet och vi såg att det i övrigt fanns väldigt lite skrivet om källkritik kopplat till förskolan, säger Stefan Osla.

De har också varit ute i verksamheten och träffat pedagoger som jobbar med barnen.

– Det finns väldigt många bra pedagoger i vår stad och vi har många goda exempel på vad de gör, då vill vi visa det.

Ämnen som berör

Regina Enedahl har arbetat som förskollärare i mer än 20 år, gått olika utbildningar inom digitalisering och pedagogik, jobbat mycket med iKT-frågor och undervisat i digitalisering. Den bakgrunden är en stor fördel när hon och Stefan gör podd.

– Det gäller att hitta ämnen som berör för att nå förskolepersonalen och att de känner igen sig. Jag tror att det är viktigt att man ser en person framför sig som man pratar med, som om man vore på ett café och diskuterade saker och ting.

Många idéer

Någon brist på idéer har de inte. Det finns en plan för podden framöver, men Regina och Stefan tar också upp saker som händer i samhället.

– Det är bra att vara i samtiden. Vi hade inte alls planerat att göra något om corona och  onlinevärlden vi lever i nu till exempel. Men vi sa: Nu gör vi något om det, säger Regina Enedahl.

Kuriosainslag

Själva grunden, eller knorren som Stefan säger, är digitalisering och det går att sätta i många sammanhang. Det kan vara allt från språkutveckling till dokumentation.

– Regina är experten och den kreativa i samtalen. Jag försöker mer fånga in och rama in. Så vi har lite olika roller. Vi försöker ha ett kuriost inslag varje avsnitt, men när man skrapar på det så vaskar det fram forskning eller sätts i ett i förskolesammanhang, säger Stefan Olsa.

De har en röd tråd och struktur i avsnitten, men jobbar utan manus.

– Det är en utmaning, men det finns en poäng i att vara spontan. Man måste vara nyfiken, då kommer frågorna, säger Regina Enedahl.

Har ni hört något från lyssnarna?

– Jag lägger ut podden i olika grupper om digitalisering i förskolan på Facebook. Vi har bara fått positiv respons, många är nyfikna. De tycker att det är roligt att det är spontant, säger Regina Enedahl.

Vilket är det populäraste avsnittet?

– Det om källkritik. Det kan vara för att det är ett ämne som är nytt. Hur ska man arbeta med det i förskolan? Det finns ett sug efter att få veta det. Närmast kommer ett avsnitt om flerspråkighet, språk och språkutveckling. Ju mer man smalnar av ett ämne desto intressantare blir det, säger Regina Enedahl.