”Han är väldigt bra på att trösta och lyssna”. Mikki sträcker ut sig på golvet i första klass på Askimsskolan. Eleverna äter mellanmål och han hinner stänga ögonen en kort stund innan han ska fortsätta jobba. För när eleverna kommer tillbaka till fritids har de förnyad energi. Mikki är en sex år gammal hund. Hans väst berättar att han är skolhund. Att han är en viktig del av klasslärare Marie Nordins arbete är det inget tvivel om.

— Han är väldigt bra på att trösta och att lyssna. Som när någon behöver läsa högt för någon som inte reagerar för att det går sakta. Eller när någon behöver berätta något som inte ska föras vidare. För Mikki har total tystnadsplikt, skrattar Marie Nordin.

Mikki lugnar

— Innan jag började att ha Mikki i klassrummet spelade jag musik så högt att eleverna fick hålla för öronen. Jag förklarade att så hör Mikki er. Sedan har det varit ganska tyst i klassrummet, berättar Marie.

Under förra terminen låg Mikki under en orolig elevs bänk. Eleven kunde koncentrera sig när hon kände pälsen under fötterna.

Mikki är med i undervisningen. Han kan vissa trix. Till exempel är det han som med nosen ”slår” tärningen som bestämmer vilka rörelser eleverna ska göra, eller vad de ska springa och hämta när de är utomhus.

För det händer många saker i Marie Nordins klassrum.

Att lära eleverna empati

— Jag arbetar mycket med elevernas empati och EQ. Det heter ju emotionell intelligens, jag kallar det känslomässig klokhet, förklarar Marie.

Hon delar upp arbetet med skolans värdegrund i olika delar. För hon är övertygad om att om eleverna får uppleva saker gör det lättare att förstå och omsätta i praktiken.

Samlade in pengar till julklappar

Senast arbeta klassen med empati – medkänsla. De började med hur barn i andra länder kan ha det. Det fortsatte med hemlösa barn i Sverige. Sedan kom frågan hur många julklappar får ni? Kan ni tänka er en julkväll med pepparkakor och ett glas mjölk som firande?

På kort tid samlade eleverna in pengar som blev 39 julklappar som lämnades till julklappsspårvagnen tidigare i år.

Marie skrattar och berättar om andra år då hennes elever samlat till en get, till en åsna och ett år nästan till en hel operation av ett trasigt gomsegel.

Jobbar med fint och fult språk

Tidigare har Marie Nordin arbetat med ”det fina och fula språket”. Eleverna skrev ner de fula orden, Marie släckte ljuset och läste dem. Eleverna tyckte det var hemskt. Men de gillade när hon i nästa omgång läste de fina orden. Då trivdes de.

— Det tog flera veckor innan jag hörde en svordom på skolgården igen.