Har både fördelar och nackdelar. På grund av covid-19 övergick de Göteborgs kommunala gymnasieskolor till distansundervisning 18 mars. På Bernadottegymnasiet märker man att närvaron på lektionerna har blivit högre. ”Men det är ganska tröttsamt att sitta hemma”, säger Carl-Fredrik Rydell Andersson, elev i klass BG2B.

När beslutet om att gymnasieskolorna skulle stängas som en följd av smittspridningen av covid-19 var det inte oväntat, men det blev snabbt skarpt läge, berättar Mats Eriksson, rektor på Bernadottegymnasiet.

I slutet av förra veckan bjöd utbildningsförvaltningen i Göteborgs Stad och Bernadottegymnasiet in media för att berätta och visa hur vardagen för lärare och elever ser ut just nu. Det handlar om en tillvaro där program som Classroom, Googlemeets med flera spelar en viktig roll.

Kompetenssäkring senaste tiden
Programmen är inga nya bekantskaper för lärare och elever men de senaste veckorna har en kompetenssäkring behövt ske.

Jens Öberg, avdelningen för digitalisering och innovation på utbildningsförvaltningen.

– Jag har varit ute och utbildat lågt räknat 300–400 lärare de senaste veckorna i olika delar av stan, säger Jens Öberg, utvecklingsledare för gymnasieområde Skånegatan på avdelningen för digitalisering och innovation på utbildningsförvaltningen.

Avdelningen skapade också på kort tid en sajt för eleverna där utbildningsförvaltningen förklarade hur de skulle jobba med distansundervisning.

På Bernadottegymnasiet bestämde man snabbt att följa det vanliga schemat.

– Eleverna behöver disciplin och något att följa i vardagen, säger Mats Eriksson.

Skriver i Classroom
En positiv överraskning är att närvaron har blivit högre sedan distansundervisningen infördes. Den här fredagen kopplar samtliga 33 elever i klass BG2B upp sig när läraren i samhällskunskap Anton Fahlgren startar lektionen genom ett pim i Hjärntorget och ber dem mötas i Googlemeets.

Han pratar med eleverna och ber dem stänga av sina mikrofoner medan han förklarar hur de ska utföra en inlämningsuppgift, som ska vara klar i mitten av april. När eleverna sedan börjar skriva på rapporten i programmet Classroom kan han följa deras arbete live och eleverna kan när de vill ställa en fråga till läraren.

– Det funkar inte att bara logga in för att få närvaro och sedan gå och lägga sig igen, säger rektorn Mats Eriksson.

Saknar det sociala livet
Förutom närvaron har skolan sett att eleverna i högre grad lämnar in sina uppgifter och tar skolarbetet på allvar.

– Vi förstår att det kanske är nyhetens behag och att de om ett tag slöar till. Men vi tror inte det eftersom det är ett viktigt läge av terminen, säger Mats Eriksson.

Amanda Boström i klass BG2B är positiv till distansundervisningen hittills.

– Jag har aldrig varit så fokuserad som den här veckan, säger hon.

Anton Fahlgren märker dock att flera elever känner sig ensamma och saknar det sociala livet skolan ger i vanliga fall. En annan nackdel, anser han, är att vissa elever gör sig osynliga.

– Men vi jobbar med relationer och försöker säkerställa att de mår bra. Det positiva med distansundervisningen tycker jag är just närvaron. Alla kan vara med trots att de har en dålig dag. En annan fördel är att vi inför framtiden lär oss nya sätt att jobba på. Men detta bygger ändå mycket på att vi känner eleverna sedan innan.