Glädje, lust, kunskap, spänning. När Göteborgs Internationella vetenskapsfestival bjuder in till ett nytt späckat program är nyckelordet: Spel. Ett kort ord som kan omfatta allt från barnets lek till den högteknologiska utmaningen. Vetenskapsfestivalen greppar hela vidden – och den 14 april kan spelet börja. Trycket på skolornas programmet är redan högt

”Let’s play” säger festivalledningen och presenterar ett program som tar ut svängarna på ett sätt som får en att inse spelbegreppets oändliga möjligheter.

Festivalcentrum på Stadsmuseet

Den del som riktar sig till allmänheten pågår 14-20 april medan skolprogrammet tar ytterligare fem dagar i anspråk.

– Det är redan högt tryck på anmälningarna till skolprogrammet, säger festivalens informatör Jenny Skånberg när det ännu återstår mer än två veckor av anmälningstiden.

På fyra huvudarenor kommer arrangemangen att avlösa varandra i tät följd:

– Göteborgs Stadsmuseum – fungerar som festivalcentrum med författarsamtal, utställningar, workshops och som arena för vill prova att spela klassiska, traditionella spel.

– Bältespännarparken – siktar i första hand in sig på en ung målgrupp. I ”spelhålan” blir det till exempel både lajv och rollspel.

300 programpunkter på 50 platser

– Nordstan – gästas av folket bakom världens datorfestival – DreamHack -som kopplar upp sig mitt i shoppingcentret. Här blir det också debatter och föreläsningar.

– Experimentverkstaden – tar i år plats i Betonghallen på Chalmers. Tusentals besökare kommer att kunna leka och spela sig fram på olika stationer.

Totalt omfattar den tolfte vetenskapsfestivalen över 300 punkter på 50 olika ställen – och den 14 april sätts alltså kulan i rullning. Sista bokningssdag för skolprogrammet är den 16 mars.

1953