GbgOpen heter sommarjobbssatsningen där ungdomar i Göteborg får prova på att jobba på reklambyrå. Det är ett samarbete mellan Göteborgs Stad och flera reklambyråer för att väcka intresse för reklambranschen.

Göteborgs Stad och reklambyråer i Göteborg har två tidigare somrar samarbetat för att ge unga från hela Göteborg möjlighet att få en inblick i reklambranschen. Efter en paus under pandemin kommer 30 ungdomar kommer att jobba i tre veckor. Under dessa veckor ska deltagarna ta fram en reklamkampanj för Gamlestadsgalej som är en del av Kulturkalaset.  De kommer sen att presentera sina idéer för alla inblandade.

– Vi är så nöjda med att Gbgopen är igång igen, det är ett viktigt inslag i det arbete som hela Göteborg gör för att jämna ut skillnader mellan olika områden. Vi som medverkar i detta projekt vill att alla unga ska ha samma kunskap om sina möjligheter för att kunna göra välgrundade val i framtiden, säger Linda Högbacka, verksamhetsledare på Yesbox.

– Att visa en bransch som ungdomar kanske inte känner till, ge möjligheter att besöka företag som man annars inte kommer i kontakt med är ett sätt att ge unga från alla områden i Göteborg en ny erfarenhet som ger nya kunskaper om arbetslivet, fortsätter Linda.

”Reklambranschen är i dagsläget för homogen”

– Vi hoppas att unga som inte känner till reklambranschen får ett intresse för branschen och söker sig till oss när de väljer studier i framtiden. Reklambranschen är i dagsläget för homogen och behöver återspegla hur samhället ser ut. Det är viktig för att vi ska kunna skapa effektiv kommunikation för alla målgrupper, säger Christina Sandell, programansvarig för utbildningen Art director & copywriter på Yrgo högre yrkesutbildning Göteborg som är en del av utbildningsförvaltningen i Göteborgs Stad.

Yesbox – Home of entrepreneurs är en del av Göteborgs Stads satsning på entreprenörskap, innovation och nyföretagande och Det entreprenöriella Göteborg.