Läkare pratar om medling i skolan. Ett hårt klimat i skolan kan bli bättre med konflikthantering och medling, till exempel kan eleverna lära sig att medla mellan kompisar som bråkar. Det är ett av ämnena vid en konferens om unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i Göteborg nästa vecka.

Den pensionerade skolläkaren Karin Utas Carlsson, även fil dr i pedagogik, ska hålla ett seminarium om konflikthanering i skolan, med bland annat filmade exempel på hur elever kan medla.

Seminariet på onsdag eftermiddag är ett av många vid konferensen som pågår 2-3 november i Folkets hus och biografen Draken vid Järntorget. Konferensen vänder sig både till dem som möter ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – till exempel adhd och autism – i sitt jobb, men också till andra intresserade.

Anställda har fått bättre kunskaper
Det kostar inget att delta i konferensen, tack vare pengar från den stora psykiatrisatsningen, som bland annat ska höja kompetensen i de yrkesgrupper som arbetar med personer med psykisk ohälsa.

– Annars hade en sådan här konferens kostat deltagarna tre-fyra tusen kronor för två dagar, säger Henrik D Ragnevi, ordförande i intresseorganisationen Attention.

– Från början var det nog inte tänkt att man skulle få anslag för personal som arbetar med barn och ungdomar, men Marie Schedin i Majorna/Linné ansökte i alla fall – och fick igenom det.

Det innebär att flera tusen anställda i Göteborgs Stad och hos andra huvudmän nu har fått eller kommer att få bättre kunskaper i ämnet.

Belgisk psykolog pratar om det sokratiska samtalet
Henrik D Ragnevi sitter med i styrgruppen för projektet.

– Vi har gjort flera endagskonferenser med 200-300 besökare och en stor konferens varje år, som nu i Folkets hus. Förra året kom det 1.000 personer dit och jag tror att det blir lika många nästa vecka, säger Henrik D Ragnevi.

Han ska själv föreläsa om ett inifrånperspektiv av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Från Belgien kommer Peter Vermeulen, fil dr i psykologi och pedagogik, och talar om det sokratiska samtalet som en jämlik och respektfull metod för att möta människor med autism.

Socionomen och psykoterapeuten Monica Möllerstrand ska tala om Marte Meo-metoden, en video-feedback-metod där man filmar korta sekvenser och analyserar vad i kommunikationen som leder till en positiv utveckling.