Öppet hus 19 april. För första gången blir det möjligt att söka jobb genom så kallad speed-dating inom förvaltningen för funktionsstöd. Vid ett rekryteringsevent den 19 april får besökarna mingla och prata om sommarjobb och hur det går att göra karriär i branschen.
Det öppna huset genomförs i entréplan på Selma Lagerlöfs Center på onsdag 19 april mellan klockan 12 och 15. De rymliga lokalerna bjuder in till mingel och samtal om både jobb inför sommaren 2023 och om olika vägar för en framtida yrkeskarriär inom Göteborgs Stad. Eventet vänder sig till alla över 18 år som söker sommarjobb.
På plats träffar besökarna medarbetare som berättar om arbetet som stödassistent, personlig assistent och stödpedagog. På plats finns också rekryterare för snabbintervjuer och möjlighet att söka sommarjobb direkt och besökare uppmanas därför att ha sina referenser förberedda.
Självständiga och delaktiga utifrån sina egna förutsättningar
Förvaltningen för funktionsstöd arbetar för att personer med funktionsnedsättning ska kunna vara självständiga och delaktiga utifrån sina egna förutsättningar. De ska kunna känna sig värdefulla och ha samma rätt som alla andra till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Förvaltningen, som är landets största funktionsstödsförvaltning med 6300 medarbetare är inne på sitt tredje år. Det är dock första gången som ett gemensamt rekryteringsevent genomförs och intresset och engagemanget är stort. Verksamheterna representeras av de fyra bemanningsenheterna, tillsammans med yrkesambassadörer och stödfunktioner. Tillsammans ser de till att alla frågor besvaras och att intresseanmälningar tas omhand och lotsas vidare.
– Som Sveriges största funktionsstödsförvaltning finns många olika avdelningar att jobba inom och målgrupper att stötta. Det ger spännande möjligheter för den enskilde medarbetaren att utvecklas och växa i, både i yrkesrollen och som människa, säger Camilla Blomqvist, förvaltningsdirektör.
Möjlighet att påverka sin placering
Jobbintresserade kan lämna önskemål om vilken typ av verksamhet de vill arbeta inom, utifrån sina intressen och personlighet. Därefter försöker bemanningsenheterna matcha sökanden med en lämplig arbetsplats.
Alma Krdzalic är enhetschef på en av förvaltningens fyra bemanningsenheter och berättar om de olika verksamheterna:
– Vi erbjuder våra brukare ett tryggt hem med stöd anpassat efter den enskilda brukarens behov, säger hon.
– De personer som drivs av att motivera andra och vara ett tryggt socialt stöd, kanske vill arbeta på ett av våra serviceboenden, korttidsboenden eller som boendestödjare. Personer som är intresserade av omvårdnad och där brukarna behöver ett mer nära stöd och tillsyn, kanske i stället vill arbeta på ett av våra gruppboenden.
– Goda lyssnare som är bra på att se individen, söker sig kanske till ett arbete inom personlig assistans. Medan personer med en kreativ ådra, särskilda färdigheter eller intressen, kanske i stället vill bidra till att skapa meningsfulla vardag för brukarna inom en daglig verksamhet, avslutar Alma Krdzalic.