2009-05-15 | 4 min läsning
Världskändisar vid ett rödljus nära dig
Under ett par augustidagar 2006 var Per-Åke Johansson och Thomas Åsenlöf världens mest exponerade poliser. Till vardags nöjer de sig med att vara välkända profiler i Göteborgs innerstad. De båda 57-åringarna är stans enda cykelpoliser.

Hela världen tittade på när Ulrike Maisch från Tyskland och italienaren Stefano Baldini den 12 och 13 augusti 2006 blev europamästare i maraton efter dryga fyra mils löpning på Göteborgs gator.

Ljummet intresse i början

– EM blev ett genombrott för oss också, säger Thomas Åsenlöf som tillsammans med Per-Åke Johansson och ytterligare 14 specialutbildade cyklande poliser följde löparna runt banan.

– När vi körde igång på heltid 2002 var ledningens intresse lite ljummet, men i takt med att de såg vårt arbete och våra resultat blev de nöjda. Nu känner vi fullt stöd, säger Thomas som tog det första initiativet redan 1999.

Det som startade med full koncentration på cyklister och deras beteende har på senare år utvecklats till att lika mycket handla om andra trafikanters dåliga vanor.

Drar sig inte för att rapportera

– I början var det nästan inga cyklister som brydde sig om trafikreglerna. De körde mot rött, enkelriktat och på trottoarer – men det har blivit fantastiskt mycket bättre, säger Per-Åke Johansson.

Varken han eller Thomas drar sig för att rapportera de övertramp de ser.

– Förra året rapporterade vi drygt 1000 trafikanter. Det är kanske en handfull som varit otrevliga, men de allra flesta biter ihop och tar böterna med fattning, säger Thomas.

Kör modifierade tävlingscyklar

Många av dem möter de i trafiken igen. Kanske vid någon av korsningarna där de spenderat så många timmar: Vid Ullevigatan, vid Sprängkullsgatan eller Burgårdsplatsen.

– När vi jobbar har vi alltid uniform på oss, och många kommer fram för att kolla på våra cyklar och snacka utrustning en stund. Det är klart att det är viktigt för oss och vår pondus att vi har bra grejer.

För Thomas och Per-Åke innebär det just nu 27-växlade Trek Fuel EX8.

– Det är en fulldämpad cykel med downhill-stuk. Egentligen en modifierad tävlingshoj. Den är bra och ser tuff ut, säger Thomas.

Populärt uppdrag bland Oslos poliser

Under skorna sitter clipsen som ger bra skjuts i pedalen. Högst upp vilar de mörktonade skyddsglasögonen och en obligatorisk hjälm. Däremellan en för sitt syfte anpassad uniform med skyddsutrustning. Till och med pistolhölstret är på plats – det kräver svensk lag.

I Helsingfors arbetar 50 fullt utrustade cyklande poliser medan Oslos 64 cykelpoliser tjänstgör utan vapen. Där är uppdraget så populärt att man efter tre år inte kan räkna med att få fortsätta – någon annan måste få chansen. Kanske är en liknande våg på väg även i Sverige.

Statistik går hem hos cheferna

– I Malmö, Helsingborg och Lund cyklar man. Östgötapolisen likaså – och i Borås har man börjat nu i vår, vet Thomas och Per-Åke som ofta fått berätta om sina erfarenheter och tipsa om lämplig utrustning.

Att arbetsmodellen kommit för att stanna råder det numera knappast några tvivel om. Resultat och statistik är sånt som går hem hos polischefer.

– För några år sedan redovisade man i tv att cykelbrottsligheten ökat med 70 procent – det visade sig att Per-Åke och jag stod för nio av tio av de rapporterna, säger Thomas Åsenlöf.

5342



Prenumerera så du inte missar något nytt!